برای کسب و کارهای آنلاین دست یابی به مشتری جدید بسیار سخت تر و هزینه بردارتر از نگهداری مشتریان قدیمی است حال پروژه وفادارسازی مشتریان به منظور قویتر ارتباط بین مشتریان و برند با استفاده از هوش مصنوعی انجام میگیرد. روند کلی این پروژه چگونه است؟
در واقع بسته به نوع بیزنس و کسب و کار میتوان نوع خاصی از پروژه وفادارسازی مشتریان را برای کسب و کارها تعریف کرد. ولی در پروژهها وفادارسازی مشتریان (Customer Loyalty program)نقاط اشتراک زیادی وجود دارد. در اینجا به روند کلی پروژه اشاره میشود.
تحلیل RFM برای دستهبندی مشتریان
همانطور که میدانیم کسب و کارهای آنلاین(وب سایت ها) دارای پروسه فروش هستند که اطلاعات آنها در دیتا بیس ذخیره میشود. دیتا بیس آنلاین شاپ ها Mysql است. لذا ابتدا به این دیتاا بیس ها وصل شده سپس بر روی آنها یک سری محاسبات انجام میدهیم و چندین فیچر به مجموعه دیتا فروش برای هر خریدار اضافه میکنیم. مهمترین فیچرها RFM هستش که عبارتند از ریالRecency (آخرین روزی که خرید کردهاند)، Frequency (تعداد دفعات خرید) و Monetary (حجم خرید).
حال با داشتن این اطلاعات میتوان به دستهبندی مشتریان پرداخت که خود این پروسه به دو شکل انجام میگیرد.
- با توجه به توزیع و مقادیر فیچرهای بالا میشود مشتریها را دسته بندیهای مختلفی کرد. همانند مشتریهای تحت ریسک یا وفادار تقسیم بندی کرد.
- روش دوم اینه که با استفاده از هوش مصنوعی و مدلهای Unsupervised learning داده ها را در خوشه های مختلف دسته بندی کنیم و سپس با توجه به خوشه های دسته بندی شده، میتوان انواع مختلف مشتری ها را مشخص کرد و بر طبق نوع مشتری و رفتار خرید آن، برنامه خاصی برای آنها در نظر گرفت.

داشبورد تحلیلی تعاملی دسته بندی مشتریان
خوب از این نتایج چه طور میتوان استفاده کرد. کلیه تحلیلها را میتوان با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون و پکیجهای مرتبط با دیتا ساینس و هوش مصنوعی انجام داد. نتایج را از طریق برنامه نویسی در یک دیتا بیس جداگانه ذخیره کرده و از طریق power bi و یا Google locker Studio ، به دیتا وصل شده و یک داشبورد تحلیلی تعاملی ایجاد کرده که کاربری آن بسیار ساده خواهد بود.
میتوان روند بصورت اسکریپت نویسی و به روز باشه و همیشه برای عملکرد دیتا تازه در اختیار داشته باشیم. لذا شما به صورت روزانه یک تصویر کلی از تمام مشتریان در اختیار خواهید داشت. همان طور که میدانید این برنامه ها قابل بسط هست و میتوان نظام پاداش و یا گیمیفیکیشن نیز برای کسب و کار ایجاد کرد.
برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید با ما تماس بکیرید.