ژیر
منو موبایل

ژیر

داشبورد تعاملی چیست؟

داشبورد تعاملی یک ابزار مدیریت داده های تجاری است که به کاربران اجازه می دهد با ردیابی، تجزیه و تحلیل، نظارت و نمایش معیارهای کلیدی کسب و کار با داده ها تعامل داشته باشند.

با استفاده از یک داشبورد تعاملی، کاربران می‌توانند اطلاعات عملیاتی سازمان را بهتر آنالیز کنند و آن‌ها را به روش‌های مختلفی فیلتر کنند. داده های مالی و عملیاتی را می توان در این پلت فرم مرکزی ادغام کرد تا تمام عملکردها و فرآیندهای مرتبط را در سطح شرکت مدیریت کند. داشبوردهای تعاملی همچنین به سازمان‌ها اجازه می‌دهند تا شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را ایجاد و پیگیری کنند. این اجازه می‌دهد تا داده‌ها از دیدگاه‌های مختلف و با جزئیات کوچک بررسی شوند.

تصمیمات مبتنی بر داده تنها زمانی امکان پذیر است که همه داده های مرتبط برای ایجاد نمایشی واضح و قابل درک از ارقام مرتبط با کسب و کار هماهنگ شوند. تکنیک‌ها  مانند سرفصل‌های ساده روی داشبورد می‌توانند به کاربران کمک کنند بدون نیاز به تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های پیچیده، بفهمند صفحه نمایش چه چیزی را پوشش می‌دهد.

راه حل های تحلیلی در سطح سازمان، داده های برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) و سایر داده های مرتبط را به هم متصل می کنند. پس از ترکیب، کاربران می توانند تمام اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنند. نرم افزار تجزیه و تحلیل بخش عمده ای از کار را می گیرد و اطلاعات را برای نمایش در داشبوردهای تعاملی تغذیه می کند.

از آنجایی که داشبوردها با ذینفعان مربوطه به اشتراک گذاشته می شوند، از همکاران تجاری گرفته تا شرکا و مشتریان هرکسی که نیاز دارد می تواند به اطلاعات دسترسی داشته باشد. با استفاده از داشبوردهای تعاملی، سازمان ها می توانند به طور موثر ارقام تجاری مرتبط را با افراد داخل و خارج از سازمان ارتباط برقرار کنند. این داشبوردها را می توان طوری تنظیم کرد که کارمندان بتوانند دسترسی محدودی داشته باشند و فقط آنچه را که برای نقش آنها مناسب است ببینند.

داشبوردهای تعاملی عنصر بصری بیشتری را به ارائه ها اضافه می کنند. این بدان معنی است که مردم می توانند به راحتی اعداد، پیامدها و نتایج داده ها را درک کنند. تکنیک‌ها (مانند کدگذاری رنگی ساده قرمز، زرد و سبز) از چارچوب‌های بصری موجود برای اطمینان از تفسیر آسان استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های یک داشبورد تعاملی، مانند دریل‌دان‌ها یا فیلترهای داشبورد پیشرفته ، نه تنها به بینندگان داده‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات را از منظرهای متعدد ببینند، بلکه به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز، به سطح ریزتری از داده‌ها برسند.

داشبوردهای تعاملی در مقابل گزارش استاتیک

زمانی بود که ارائه های ایستا معمول بود. در ابتدا از نمودارهای کاغذی واقعی و سپس پاورپوینت و ارائه های مبتنی بر اکسل استفاده شد. با توجه به مدت زمانی که تحلیلگران برای منبع و تجزیه و تحلیل داده ها به صورت دستی صرف می کردند، اطلاعات اغلب قدیمی بود.

با ظهور داشبوردهای تعاملی، کسب و کارها می توانند سطحی از بینش را به دست آورند که قبلاً امکان پذیر نبود. تمام داده ها روی یک صفحه نمایش هستند و به راحتی قابل اشتراک گذاری هستند. نتایج را می توان دقیقاً تا سطح خیلی ریز و در هر کجا که نیاز باشد بررسی کرد. تحلیلگران در زمان صرفه جویی می کنند و بهره وری را افزایش می دهند.

طیف وسیعی از مزایای داشبوردهای تعاملی نسبت به گزارش‌های ایستا مانند تصمیم‌گیری چابک، کاهش افزونگی، توانمندسازی کاربران تجاری، به‌روزرسانی فوری و افزایش بهره‌وری وجود دارد.

تصمیم گیری سریع

با تجزیه و تحلیل تعاملی، می توان به هر سوال مرتبط با کسب و کار با جدیدترین مجموعه اطلاعات پاسخ داد. این توانایی برای بررسی داده ها از دیدگاه کلان و خرد (از دیدگاه های متعدد با استفاده از داده های به روز) تصمیم گیری با کیفیت را به سطح بعدی می برد. داشبوردهای تعاملی به کاربر این امکان را می‌دهند که داده‌ها را بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی کند، فواصل زمانی را بررسی کند، اطلاعات را بر اساس چندین پارامتر فیلتر کند، و پارامترهایی را که ممکن است بخواهند حذف یا پنهان کند.

حذف مطالب اضافه و تکراری

یک ارائه استاتیک سنتی نیاز به اسلایدهای متعددی دارد که تعاملی نیستند. داده های ثابتی را نشان می دهد که در طول ارائه نمی توانند به روز شوند. برعکس، داشبوردهای تعاملی از داده های آپدیت استفاده می کنند.

این به این معنی است که اگر تغییری در هر داده ای وجود داشته باشد، اسلایدها به اندازه کافی پویا هستند که داده های جدید را شامل می شوند یا به سادگی اسلایدهایی را از ارائه حذف می کنند که ممکن است زائد شده باشند. این داشبوردها را می‌توان روی آلارم هر بار تغییر تنظیم کرد.همچنین با بهره‌گیری  با شبکه های عصبی گنجانده شده در سیستم، تشخیص هوشمند که منجر به پیش بینی می شود امکان پذیر است.

توانمندسازی کاربران بخش هوش تجاری

با داشبوردهای تعاملی، کاربران می توانند نیازهای تحلیل فوری را بدون نیاز به ارسال درخواست به بخش فناوری اطلاعات انجام دهند. این به صرفه جویی در منابع ارزشمند IT، کاهش تقاضا برای درخواست های پایگاه داده و سفارشی سازی های پیچیده کمک زیادی می کند. متخصصان فناوری اطلاعات می توانند برای کارهایی که فراتر از کاغذبازی و گزارش دهی هستند، بهتر مورد استفاده قرار گیرند.

به روز رسانی فوری

سرعت کلید موفقیت کسب و کار است، به خصوص زمانی که رقابت شدید باشد. با رویکردهای سنتی برای گزارش و ارائه، داده ها باید به صورت دستی ثبت و به روز شوند. این می تواند یک فرآیند زمان بر باشد. با ابزارهای گزارش داخلی، به روز رسانی داده ها در زمان واقعی انجام می شود و ارائه فوری داده ها را امکان پذیر می کند.

بهره وری بالاتر

چندین ابزار اطلاعات کسب و کار خودکار (BI) وجود دارد که به کاربر اجازه می دهد تا روی تجزیه و تحلیل خود کار کند. با استفاده از داشبوردهای تعاملی، کاربران تجاری می توانند تجربه ای بصری با داشبورد خود ایجاد کنند و درک حجم وسیعی از اطلاعات را آسان تر می کند. کسب‌وکارها می‌توانند به راحتی فرصت‌ها را درک کنند و با مشاهده روندهای جدید و حذف بی‌نظمی‌ها رشد کنند.

داشبوردهای تعاملی را می توان در سطح سازمانی مورد استفاده قرار داد. ویژگی های مختلف به تجسم بهتر داده ها کمک می کند و فیلترها به تجزیه اطلاعات برای بررسی عمیق داده ها کمک می کنند. علاوه بر تعامل، داشبوردهای تعاملی با الگوها و ویژگی های تجسم عالی برای سفارشی کردن بر اساس نیاز، ارائه ها را بسیار جذاب تر می کند.

ویژگی های داشبورد تعاملی (Interactive dashboard)

داشبوردهای تعاملی انتخاب ایده آلی برای کسب و کارهایی هستند که به دنبال افزایش بهره وری و بهبود نتایج خود هستند. برخی از ویژگی های مهم وجود دارد که داشبوردهای تعاملی باید برای ارائه خروجی های مورد انتظار داشته باشند.

ویژگی های Drill Down

یکی از مزایای کلیدی داشبورد تعاملی توانایی آن در بررسی و تعامل با جزئیات ریزتز داده است. کاربران می توانند به راحتی منابع داده را برای درک بهتر ایده های کلی ببینند. آنها همچنین می توانند با برداشتن یک عنصر، دریل داون کردن و بررسی آن، عناصر خاصی را مشاهده کنند.

این داده‌ها را می‌توان در نمودارها یا نمودارهایی ارائه کرد که درک آن‌ها تنها به شکل عددی دشوار است. در داشبورد، کاربران می توانند روی داده های منبع کلیک کنند و به طور مستقیم دنباله اطلاعات را دنبال کنند تا بدانند به چه چیزی نیاز دارند. با قابلیت تمرینی، می توانید به مزایای بسیاری دسترسی داشته باشید:

  • با بررسی دقیق داده ها از چندین وجه، بینش بهتری به دست آورید
  • ایجاد و ارائه داده ها در لایه های دقیق، اطمینان حاصل شود که هیچ بخشی در تجزیه و تحلیل از دست نرفته است
  • مجموعه داده‌ها را با دقت بررسی کنید و درک کنید که چگونه هر یک از آنها بر KPI تأثیر می‌گذارند.

ویژگی هایی برای برجسته کردن داده های مهم و مرتبط

داشبوردهای تعاملی باید داده های خاص کاربر را به وضوح نمایش دهند. اگر اینطور نیست، سازمان باید آنها را دوباره پیکربندی کند تا کاربر پسند باشند. داشبوردهای تعاملی باید پویا باشند و بتوانند اطلاعات شخصی شده را به راحتی نمایش دهند. چندین ویژگی کلیدی وجود دارد:

  • محل قرارگیری: انگلیسی زبانان از چپ به راست می خوانند، بنابراین خوانندگان انگلیسی تمایل دارند به طور غریزی به سمت چپ بالای صفحه نگاه کنند. این جایی است که سازمان ها می توانند داده های کلیدی را قرار دهند. برای ارائه عربی، کلمات از راست به چپ خوانده می شوند. یک داشبورد واقعاً تعاملی باید بتواند گزینه‌های مختلفی را متناسب با فرهنگ و هنجارهای سازمان در اختیار سازمان قرار دهد.
  • رنگ: رنگ در تجسم داده ها نقش اساسی دارد. داشبورد باید توانایی های مربوط به کدگذاری رنگ را در اختیار کاربران قرار دهد. کلید استفاده از رنگ ها در تجسم داده ها این است که اطمینان حاصل شود که آنها قبلاً با تفسیرهای رایج مرتبط هستند (سبز برای رفتن، قرمز برای توقف).
  • اندازه: هر چه نمودار بزرگتر باشد، توجه سریعتر به آن جلب می شود. اما، اگر داشبورد درهم باشد، کاربران ممکن است به سادگی به نمودارهای مهم نگاه نکنند. داشبوردها باید انعطاف پذیری در اندازه و حجم را در اختیار کاربران قرار دهند. یک راه ساده برای جلب توجه به نمودار، معرفی فضای سفید  است که نمودار را برجسته می کند.

ویژگی هایی برای یافتن اشتراکات بین مجموعه داده ها

با داشبوردهای تعاملی، چندین مجموعه داده به طور همزمان ارائه می شود. این بدان معنی است که تشخیص ارتباطات بین معیارهای مختلف که کاربران ممکن است قبلاً متوجه آن نشده باشند آسان تر می شود. هنگامی که مجموعه داده ها در زمینه های مختلف یا غیرمنتظره قرار می گیرند، می توانند متفاوت ظاهر شوند. داشبوردهای تعاملی می توانند به کاربران کمک کنند تا مشترکات را شناسایی کنند و درک بهتری از اهمیت داده ها ایجاد کنند.

به اشتراک گذاری داده ها آسان و موثر

سازمان ها به یک راه آسان برای به اشتراک گذاری داده ها نیاز دارند. داشبوردهای تعاملی تضمین می کنند که داده ها به راحتی قابل اشتراک گذاری هستند. با قرارگیری داده‌ها در یک مکان، سازمان‌ها می‌توانند به راحتی آن‌ها را در نمایشگرهای انعطاف‌پذیر منتشر کنند. این ویژگی ها تضمین می کند که کارکنان با اطلاعات نامربوط بمباران نمی شوند. برخی دیگر از ویژگی های موجود عبارتند از:

فیلترهای متقاطع: طیف وسیعی از فیلترها را در همه تب ها برای صرفه جویی در زمان و افزایش سرعت تجزیه و تحلیل ارائه می دهد

ویجت‌های بازه زمانی: به بهبود مقیاس‌های زمانی در نمودارهای مختلف روی داشبوردها با عملکرد رو به پایین تعاملی کمک می‌کنند.

نکات ابزار نمودار سفارشی: کمک به تنظیم اطلاعات شناور روی یک قطعه که کاربران ممکن است در مورد آن بحث کنند

گزینه‌های پیشرفته داده: دسترسی فوری به داده‌های خام را برای کاربران فراهم می‌کند تا به سؤالاتی که بلافاصله در بحث‌ها مطرح می‌شوند پاسخ دهند

نمایش (یا پنهان کردن) مقادیر نمودار: ادغام و تجسم مجموعه داده‌ها را بدون توجه به سیلوهایی که ممکن است در آنها باشند یا زبان‌هایی که ساخته‌اند با آنها کدگذاری شده را فعال کنید.

فیلترهای سلسله مراتبی: درک واضحی از تأثیر یک فیلتر بر فیلتر دیگر ارائه می دهد

جعبه متن و تصاویر پویا: از نادیده گرفتن اطلاعات کلیدی در طول ارائه جلوگیری می کند

نکات ابزار اطلاعاتی: اطلاعات جعبه معلق را بر روی نقاط ارائه شده ارائه می‌کند و درهم‌کاری روی داشبورد را کاهش می‌دهد.

نقاط قوت و چالش های داشبوردهای تعاملی

داشبوردهای تعاملی در درجه اول بر روی ارائه توانایی تصمیم گیری سریع، همکاری گسترده و کاوش داده ها متمرکز هستند.

داشبوردها به طور منظم برای پروژه‌های تکراری که چیز خاصی را دنبال می‌کنند استفاده می‌شوند. با برنامه‌ریزی گزارش‌ها در زمان‌های خاص، معمولاً هفتگی یا ماهانه، داشبوردهای تعاملی هر بار یکنواختی ایجاد این گزارش‌ها را از بین می‌برند. کاربران می‌توانند گزارش‌های ساده و آخرین معیارها را بدون نیاز به اجرای مجدد کل گزارش مشاهده کنند.

داشبورد تعاملی از نظر چابکی و توانایی انجام کارهای تکراری به طور مداوم دارای پتانسیل بسیار زیادی است. چنین تابلوهایی به طور مرتب توسط محققان بازار برای نشان دادن نتایج به مشتریان در زمان واقعی استفاده می شود. آنها همچنین برای رسیدگی به سؤالات بعدی عالی هستند.

راه حل های کمی در بازار وجود دارد که روی ایجاد داشبوردهای مبتنی بر الگو به طور خاص برای تحقیقات موقت کار می کند. در اینجا گزارش ها ساخته می شوند و خود داشبورد هستند. هر بار که نتایج تحقیق وارد می شود، پارامترهای گزارش پر می شوند و کاربر نتایج بلادرنگ را دریافت می کند.

در حالی که این بسیار مفید است، به این معنی است که هر سؤالی که پرسیده می شود باید به طور خاص برای گزارش تنظیم شود. با قاب‌بندی و پرسیدن از آن‌ها نمی‌توان آزادی عمل داشت.

داشبوردهای تعاملی توانایی ارتباط سریع با کاربران نهایی و تعامل با آنها را دارند و با سطح تخصص فنی آنها تطبیق می‌دهند تا تجربه بصری را تضمین کنند. این کار با بینش های کوچک و به راحتی قابل درک انجام می شود. بازگشت سرمایه بهتر است زیرا روندها به سرعت شناسایی می شوند و می توان بر اساس آنها عمل کرد. با وارد کردن داشبوردهای تعاملی هوش تجاری به فضای کاری، کسب‌وکارها این توانایی را خواهند داشت که حجم وسیعی از منابع داده را از یک صفحه در دست خود بدون نیاز به قابلیت‌های فنی گسترده بررسی کنند. به راحتی توسط یک فرد قابل استفاده است و تنها با چند کلیک قابل استفاده است.

برای کسب و کار خود به داشبورد اطلاعاتی نیازمندی! با تیم ژیر(zheer)  تماس بگیرید.

منبع

مطالب مرتبط
متخصص سئو کیست؟

متخصص سئو کیست؟

در دنیای دیجیتال امروز، رقابت برای دیده‌شدن و جذب مخاطب بیشتر به یکی از چالش‌های اصلی کسب‌و‌کارها تبدیل شده است. …

2 دقیقه مطالعه مشاهده
طراحی سایت حرفه‌ ای

طراحی سایت حرفه‌ ای

در دنیای دیجیتال امروز، داشتن یک وب‌ سایت حرفه‌ ای برای هر کسب‌و‌کاری ضروری است. طراحی سایت حرفه‌ ای نه …

2 دقیقه مطالعه مشاهده
هوش مصنوعی گوگل (SGE)، تحولی در دنیای سئو

هوش مصنوعی گوگل (SGE)، تحولی در دنیای سئو

گوگل با افزودن قابلیت هوش مصنوعی به صفحه نتایج جستجو (SERP)، گامی تازه در جهت ارائه سریع‌تر و دقیق‌تر اطلاعات …

3 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید