ژیر
منو موبایل

ژیر

نحوه محاسبه امتیاز RFM برای هر مشتری در آنلاین شاپ

با توجه به اطلاعات زیادی که در حال حاضر در پلتفرم  آنلاین شاپ شما موجود است، آیا واقعاً نیازی به محاسبه امتیاز RFM برای هر مشتری دارید؟ ممکن است امتیازدهی و تقسیم بندی RFM ممکن است پیچیده و غیر ضروری به نظر برسد، اما کاملا برعکس است. تصویر واضحی که RFM برای توزیع مشتری شما به ارمغان می آورد، آن را به یکی از موثرترین روش های تقسیم بندی تبدیل کرده است.

شما در حال جمع آوری داده های زیادی در مورد مشتریان خود هستید. کاری که تقسیم بندی RFM انجام می دهد این است که این منبع ارزشمند را به یک دارایی برای رشد تبدیل می کند.

تجزیه و تحلیل RFM فراتر از امتیاز دادن به مشتریان بر اساس رفتار خرید مشتری است و این روش به شما کمک می کند:

انواع مشتریانی که کسب و کار شما دارد را شناسایی کنید.

پایه ای برای تحقیقات کیفی آینده بسازید تا در مورد انگیزه ها و نیازهای پشت رفتار آنها بیشتر بدانید.

ایجاد کمپین های بازاریابی هدفمند RFM بر اساس رفتار مشتری؛

استراتژی های جذب و حفظ خود را بر اساس آنچه در مورد با ارزش ترین بخش های مشتری خود می دانید، بهینه کنید.

همه اینها با محاسبه RFM برای هر مشتری میسر است.

RFM Score چیست؟

 RFM Score نشان دهنده مقداری است که به هر متغیری که در تجزیه و تحلیل RFM استفاده می شود، می دهید: تازگی(recency)، فرکانس (frequency)و ارزش پولی(monetary). امتیاز RFM یک امتیاز عددی است که به شما کمک می کند انواع مشتریان را از بهترین تا بدترین تشخیص دهید.

مدل RFM به شما کمک می‌کند تا بر اساس تحلیل رفتار مشتری، بخش‌هایی تولید کنید که می‌توانید آن‌ها را برای کل پایگاه مشتری خود اعمال کنید.

شما باید برای هر متغیر یک امتیاز تعیین کنید:

“R” مخفف Recency است و به این موضوع اشاره می کند که اخیراً مشتری چقدر خرید کرده است.

“F” مخفف Frequency است و به تعداد دفعاتی که مشتری سفارش داده است اشاره دارد.

“M” مخفف پولی است و به میزان هزینه ای که مشتری برای خرید از کسب و کار شما خرج کرده است اشاره دارد.

پس از محاسبه امتیاز RFM برای هر مشتری، می‌توانید مشتریان خود را در بخش‌های مختلف گروه‌بندی کنید که رفتار خرید آنها را منعکس می‌کند. شما به راحتی مشتریان وفادار را از  بین بقیه مشتریان جدا می‌کنید.

چگونه امتیاز RFM را محاسبه کنیم؟

ابتدا باید داده های خرید قبلی را تجزیه و تحلیل کنید و به دنبال حداقل و حداکثر مقدار برای هر یک از سه متغیر RFM  باشید.

دوم، شما باید مقیاس مناسب را با توجه به اندازه پایگاه مشتری خود انتخاب کنید:

مقیاس ۱ تا ۳ برای کمتر از ۳۰ هزار مشتری؛

مقیاس ۱ تا ۴ برای ۳۰ تا ۲۰۰ هزار مشتری؛

مقیاس ۱ تا ۵ برای بیش از ۲۰۰ هزار مشتری.

مقادیر حداقل و حداکثر برای تازگی، فراوانی و پولی به شما کمک می کند تا فواصل هر نقطه را در مقیاس خود تعیین کنید.

بیایید یک مثال تجزیه و تحلیل RFM را در نظر بگیریم. در مورد این شرکت، مشتری که بیش از یک سال پیش خرید کرده است، حداقل امتیاز را برای تازگی، به ترتیب ۱ امتیاز دریافت می کند. اگر دفعات خرید آن مشتری بیشتر از ۵ باشد، حداکثر امتیاز – ۵ امتیاز را دریافت می کند. اگر ارزش پولی ۴۵ دلار باشد، مشتری ۵ امتیاز دریافت می کند.

امتیاز RFM برای این مشتری ۱۵۵ خواهد بود: ۱ برای تازگی، ۵ برای فراوانی و ۵ برای ارزش پولی. این امتیاز RFM در مورد مشتری چه می گوید؟ آنها در کدام بخش قرار می گیرند؟

طبق این تقسیم بندی RFM ، این مشتری یک عاشق سابق است – مشتری که قبلاً به نام تجاری شما وفادار بود اما مدت ها پیش از خرید از شما منصرف شده است.

بخش های دسته بندی RFM

شما می توانید امتیازات RFM را محاسبه کنید و تقسیم بندی RFM را به صورت دستی انجام دهید، اما این کار خسته کننده خواهد بود و باید ماه به ماه همان فرآیند را طی کنید. متأسفانه، محاسبه دستی به شما کمک نمی‌کند تا در موقعیت‌های مختلف، مانند زمانی که دسته‌ای از مشتریان بالقوه جدید دریافت می‌کنید،  واکنش نشان دهید.

 

راه حل پلتفرم ژیر برای دسته بندی مشتریان بر اساس امتیاز RFM

امتیازات محاسبه و هر داده و فیچر دیگه ای که داشته باشیم وارد میکنیم و سپس داده ها بر اساس مدل های کلاسترینگ توسط یادگیری ماشین دسته بندی میکنیم.

سپس با توجه به شکل برای مقادیر مرز وفاداری تعییین کرده و بر اساس آن یک برنامه مینویسیم که هر بار مشتری مقدار مشخصی خرید کرد بر اساس آن به آن جایزه بدیم. اینجوری مشتریات رو میتونی دسته بندی و بر اساس درجه وفاداریشون بهشون آپشنای مختلفی رو افر بدی.

یکم تخصصی تر اینه که نتایج تو یه دیتا بیس جمع کنیم و با ابزار ویژولایزیشن مثل لوکر استدیو همیشه داده به روز از این وضعیت داشته باشیم و از آن برای بازار یابی استفاده کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسانان ژیر تماس بگیرید. 

منبع

مطالب مرتبط
متخصص سئو کیست؟

متخصص سئو کیست؟

در دنیای دیجیتال امروز، رقابت برای دیده‌شدن و جذب مخاطب بیشتر به یکی از چالش‌های اصلی کسب‌و‌کارها تبدیل شده است. …

2 دقیقه مطالعه مشاهده
طراحی سایت حرفه‌ ای

طراحی سایت حرفه‌ ای

در دنیای دیجیتال امروز، داشتن یک وب‌ سایت حرفه‌ ای برای هر کسب‌و‌کاری ضروری است. طراحی سایت حرفه‌ ای نه …

2 دقیقه مطالعه مشاهده
هوش مصنوعی گوگل (SGE)، تحولی در دنیای سئو

هوش مصنوعی گوگل (SGE)، تحولی در دنیای سئو

گوگل با افزودن قابلیت هوش مصنوعی به صفحه نتایج جستجو (SERP)، گامی تازه در جهت ارائه سریع‌تر و دقیق‌تر اطلاعات …

3 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید