تجزیه و تحلیل تجویزی( prescriptive analytics) چیست؟
در دنیای داده محور امروزی، توانایی تصمیم گیری آگاهانه و استراتژیک بسیار مهم است. در حالی که تجزیه و تحلیل توصیفی و پیش بینی کننده بینش هایی را در مورد آنچه اتفاق افتاده و آنچه ممکن است اتفاق بیفتد ارائه می دهد، تجزیه و تحلیل تجویزی – همچنین به عنوان بهینه سازی ریاضی، برنامه ریزی عدد صحیح مختلط (MIP) و هوش تصمیم گیری شناخته می شود ، مسیری را برای تعیین آنچه باید اتفاق بیفتد ارائه می دهد. این ابزار قدرتمندی است که دانشمندان داده به طور فزاینده ای به جعبه ابزار تجزیه و تحلیل خود اضافه می کنند.
درک سه ستون تجزیه و تحلیل داده ها
به طور کلی، سه رکن اصلی تجزیه و تحلیل داده ها وجود دارد. هر کدام نقش مهم و منحصر به فردی را ایفا می کنند:
- تجزیه و تحلیل توصیفی: درک اینکه چه اتفاقی افتاده و چرا، با استفاده از تجمیع داده ها و داده کاوی.
- تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده: پیش بینی آنچه ممکن است رخ دهد، استفاده از یادگیری ماشین، مدل های آماری، و شبیه سازی
- تجزیه و تحلیل تجویزی: تصمیم گیری در مورد آنچه باید انجام شود، با استفاده از بهینه سازی و اکتشافی.
چرا prescriptive analytics مهم است
Prescriptive Analytics فراتر از پیش بینی صرف نتایج است. از علوم محاسباتی و مدلهای ریاضی برای بهینهسازی تصمیمگیریها برای یک موقعیت تجاری خاص استفاده میکند. با کاوش در تعداد نجومی از ترکیب ها و گزینه های ممکن، بهترین گزینه اثبات شده را پیدا می کند، اهدافی مانند هزینه کل محصول را به حداکثر یا حداقل می رساند.
در اینجا دلایلی که دانشمندان داده باید از تجزیه و تحلیل تجویزی استفاده کنند را اشاره میکنیم:
- حل مشکل پیچیده: پیچیده ترین مشکلات تجاری جهان را مدیریت می کند و راه حل های بهینه ایجاد می کند
- ادغام با یادگیری ماشینی: با یادگیری ماشینی کار می کند تا مزایای تجاری قابل توجهی را در صنایع مختلف ارائه دهد.
- افزایش سودآوری: تصمیمات را بهبود می بخشد که منجر به افزایش سودآوری و کارایی برای مشاغل می شود.
تفاوت بین تجزیه و تحلیل پیش بینی و تجزیه و تحلیل تجویزی چیست؟
تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده به دنبال شناسایی الگوهایی در داده ها برای پیش بینی رویدادهای آینده است، مانند پیش بینی حملات سایبری یا خرابی های قریب الوقوع ماشین. از سوی دیگر، تجزیه و تحلیل تجویزی، از مدلسازی ریاضی برای هدایت تصمیمات بر اساس اهداف و محدودیتهای دنیای واقعی، مانند به حداقل رساندن هزینهها یا مدیریت موجودی مواد خام، استفاده میکند.
در حالی که تجزیه و تحلیل تجویزی به شما می گوید که چه اتفاقی ممکن است بیفتد، تجزیه و تحلیل تجویزی توصیه های عملی در مورد چگونگی دستیابی به اهداف خاص با توجه به محدودیت های خاص ارائه می دهد.
آیا می توانم برنامه های یادگیری ماشین خود را با اعمال بهینه سازی بهبود بخشم؟
آره! با استفاده از پیشبینیهای یادگیری ماشین بهعنوان ورودی ارزشمند برای راهحلهای بهینهسازی ریاضی، یا برعکس، استفاده از بهینهسازی ریاضی برای اطلاعرسانی به پیشبینیهای یادگیری ماشین، میتوانید از قدرت حل مسئله بهینهسازی ریاضی برای تقویت برنامههای یادگیری ماشین استفاده کنید.
تجزیه و تحلیل تجویزی و پیش بینی چگونه می توانند با هم کار کنند؟
بگو قصد سفر داشتی، تجزیه و تحلیل پیشبینیکننده میتواند پیشبینی کند که در طول سفر با چه چیزی مواجه میشوید (آبوهوا، ترافیک، مشکل موتور)، و تجزیه و تحلیل تجویزی میتواند با توجه به این پیشبینیها، مسیری را که به بهترین شکل به شما کمک میکند به اهدافتان برسید (سریعترین، ارزانترین، امنترین مسیر) را مشخص کند. محدودیت ها (زمان، بودجه، محدودیت سرعت).
در اینجا چند نمونه دیگر وجود دارد:
- از تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده برای پیش بینی مسائل زنجیره تامین استفاده کنید و از تجزیه و تحلیل تجویزی برای شناسایی کم هزینه ترین راه برای تغییر مسیر محموله ها استفاده کنید.
- از تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده برای پیش بینی حملات سایبری قبل از وقوع آنها استفاده کنید و از تجزیه و تحلیل تجویزی برای شناسایی محققین مناسب بر اساس هزینه و مهارت استفاده کنید.
- از تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده برای پیش بینی خرابی قریب الوقوع دستگاه استفاده کنید و از تجزیه و تحلیل تجویزی برای شناسایی بهترین زمان برای خاموش کردن خط تولید استفاده کنید.
- از تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده برای پیش بینی احتمال خرید بیشتر مشتری با پیشنهادات هدفمند استفاده کنید و از تجزیه و تحلیل تجویزی برای شناسایی تعداد کوپن تخفیف استفاده کنید تا درآمد را به حداکثر برسانید.
متخصص سئو کیست؟
در دنیای دیجیتال امروز، رقابت برای دیدهشدن و جذب مخاطب بیشتر به یکی از چالشهای اصلی کسبوکارها تبدیل شده است. …
طراحی سایت حرفه ای
در دنیای دیجیتال امروز، داشتن یک وب سایت حرفه ای برای هر کسبوکاری ضروری است. طراحی سایت حرفه ای نه …
هوش مصنوعی گوگل (SGE)، تحولی در دنیای سئو
گوگل با افزودن قابلیت هوش مصنوعی به صفحه نتایج جستجو (SERP)، گامی تازه در جهت ارائه سریعتر و دقیقتر اطلاعات …