تجزیه و تحلیل داده ها برای CRO(بهینه سازی نرخ تبدیل) وب سایت بسیار مهم است
فناوری تجزیه و تحلیل داده ها نقش بسیار مهمی در بهینه سازی نرخ تبدیل ایفا می کند.
فناوری تجزیه و تحلیل داده ها به تغییر آینده تجارت مدرن کمک کرده است. بخش تجارت الکترونیک از جمله بخش هایی است که بیشتر تحت تأثیر پیشرفت های تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. همانطور که قبلاً اشاره کردیم که تعدادی از سایت های حوزه تجارت الکترونیک از تجزیه و تحلیل داده ها برای بهینه سازی مدل های تجاری خود استفاده می کنند.
بنابراین، جای تعجب نیست که بازار فناوری تجزیه و تحلیل داده ها در سال گذشته ۴۹ میلیارد دلار ارزش داشت و با نرخ ۲۶.۷ درصد در سال رشد می کند. با این حال، برخی از شرکت های تجارت الکترونیک هنوز در مورد برخی از روش هایی که می توانند از تجزیه و تحلیل داده ها به نفع خود استفاده کنند، مطمئن نیستند.
یکی از بهترین کاربردهای تجزیه و تحلیل داده ها این است که می تواند به بهبود بهینه سازی نرخ تبدیل برای وب سایت ها کمک کند. همراه ما باشید تا دلیل این موضوع را بیابید.
فناوری تجزیه و تحلیل داده ها می تواند به CRO کمک زیادی کند
برای تبلیغ برند در اینترنت و افزایش فروش، بازاریابان بسته به اهداف و نیازهای شرکت از روش ها و فناوری های مختلفی استفاده می کنند.
یکی از موثرترین ابزارها، خدمات بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) است. این عمل در روزهای اولیه اینترنت و در زمان حباب دات کام آغاز شد. دلیل ظهور CRO این بود که بسیاری از وب سایت ها کیفیت پایینی داشتند و اغلب در آن زمان عملکرد ضعیفی داشتند که طبیعتاً منجر به تقاضای روش جدیدی برای بهبود تجربه کاربر و افزایش بهره وری شد.
UX ضعیف همراه با یک وب سایت کند اغلب می تواند باعث سقوط یک شرکت شود، زیرا چنین وب سایت هایی در بسیاری از موارد بازدیدکنندگان را از خود دور می کنند. در حالی که برای توسعه و گسترش پایدار شرکت، بازدیدکنندگان باید انگیزه بازگشت دوباره به سایت را داشته باشند. و بهینه سازی نرخ تبدیل یک استراتژی عالی برای دادن این انگیزه به کاربر است.
بیایید نگاهی دقیقتر بیندازیم به اینکه CRO چیست و چرا ضروری است.
بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟
از نظر مفهومی، بهینه سازی نرخ تبدیل یک روش با هدف افزایش تعداد بازدیدکنندگان وب سایتی است که خواهان محصول مورد نظر شرکت هستند. به عبارت دیگر، تبدیل فرآیند تبدیل بازدیدکننده به وب سایت شما به مشتری شما است. به عنوان مثال، کاربرانی که محصولی را خریداری کرده باشند، یا در یک خبرنامه ایمیل مشترک شوند، فرم درخواست را پر کنند یا با شما تماس بگیرند. و برای اینکه درصد چنین کاربرانی بیشتر باشد، بهینه سازی نرخ تبدیل یک تاکتیک موثر است.
در عین حال، فرآیند بهینهسازی یک رویکرد پیچیده است زیرا این روش بر بسیاری از جنبههای مربوط به فرآیندهای تجاری و رفتار کاربر تأثیر میگذارد.
بنابراین، هنگام ایجاد یک استراتژی، متخصصان CRO عواملی مانند موارد زیر را در نظر می گیرند:
- پیشنهاد ارزش شرکت
- قیف فروش یک شرکت
- نوع محصولات و خدمات
- بازخورد کاربر
- وفاداری کاربر به برند
- آمادگی کاربر برای اقدام
پس از بررسی این داده ها، متخصصان CRO می توانند از روش های مختلفی برای افزایش نرخ تبدیل استفاده کنند. به طور معمول، این شامل بهینه سازی محتوا و طراحی وب سایت، و همچنین ایجاد تنظیمات برای استراتژی ها و فرآیندهای موجود است.
برای جذب و حفظ کاربران، یک وب سایت باید طراحی بصری، واضح و کاربر پسند داشته باشد. برنامه ریزی طراحی باید تمام جنبه های تجربه کاربر را در نظر بگیرد، از بازدید از صفحه فرود گرفته تا جستجوی اطلاعات، خواندن محتوا و اقدام به عمل.
این عقیده وجود دارد که اگر کاربر در ۵ ثانیه اول نتواند بفهمد سایت شما در مورد چیست، آن را ترک می کند. بنابراین، بهتر است سایت شما هدف مشخصی داشته باشد و به بازدیدکننده بفهماند که چرا اینجا هستند و چه کاری می توانند انجام دهند.
نیاز به بهینه سازی نرخ تبدیل تا حد زیادی توسط سودآوری کمپین های بازاریابی و سرمایه گذاری در توسعه وب به طور کلی تعیین می شود. از این گذشته، اگر نرخ تبدیل پایین باشد، شرکت سود خود را از دست می دهد و حتی ممکن است وارد فاز ضرردهی شود. به همین دلیل است که افزایش تعداد کاربرانی که اقدامی را انجام می دهند ضروری است زیرا هر چه تعداد اقدامات بیشتر باشد، سود بیشتر می شود.
علاوه بر این، باید توجه ویژه ای به UX و CX شود:
- UX تجربه کاربری است. یکی از عوامل اصلی که در UX اهمیت دارد نحوه تعامل کاربر با وب سایت، اپلیکیشن، خدمات و غیره است. همچنین تجربه کاربری نشانگر میزان شناخت شما از مخاطبان، عادات، نیازها و انتظارات آنهاست.
- CX تجربه مشتری است. این مفهوم تعامل کلی مشتری با برند شما را پوشش می دهد. عواملی که در CX مورد توجه قرار می گیرند عبارتند از تجربه مشتری از خرید و استفاده از محصولات شما، پشتیبانی فنی، ارتباط در رسانه های اجتماعی، سیاست قیمت گذاری شرکت و غیره. به عبارت دیگر، CX همه کانال ها و نقاط تماس مشتری را در بر می گیرد.
بهینهسازی نرخ تبدیل هم تجربه کاربر و هم تجربه مشتری را شامل میشود، زیرا جنبههای اساسی استراتژی بهینهسازی کلی هستند.
بهینه سازی نرخ تبدیل چگونه کار می کند
همانطور که قبلا ذکر شد، بهینه سازی نرخ تبدیل یک روش پیچیده است. بر این اساس، اجرای موفقیتآمیز CRO به زمان نیاز دارد، زیرا تحقیق در مورد تمام جنبههایی که بر بازدیدکنندگان تأثیر میگذارد و تشویق آنها به اقدام یا برعکس، دفع آنها از وبسایت شما بسیار مهم است.
وظیفه کلیدی بهینه سازی نرخ تبدیل، تجزیه و تحلیل مداوم و دقیق همه عوامل ضروری است تا بتوان مشکلات را شناسایی کرد و به موقع تنظیمات لازم را انجام داد. استراتژی بهینهسازی نرخ تبدیل را میتوان کامل شده در نظر گرفت در صورتی که وبسایت کار خود را به طور مؤثر انجام دهد و نرخ تبدیل به هدف تعیینشده قبلی رسیده باشد.
برنامه ریزی و اجرای استراتژی بهینه سازی نرخ تبدیل ممکن است از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت باشد. با این حال، قالب کلی معمولاً شامل مراحل زیر است:
هدف را تعیین کنید
اولین قدم این است که تعیین کنید بازدیدکننده چه اقدامی باید انجام دهد. این می تواند خرید، اشتراک در خدمات، پر کردن فرم درخواست، تماس با شما، به اشتراک گذاشتن محتوای خود با دوستان و غیره باشد. بسیار مهم است که به وضوح درک کنید که دقیقاً از کاربر چه می خواهیم.
جمع آوری داده ها
جمع آوری تمام داده های موجود در رابطه با تعامل کاربر با وب سایت (به عنوان مثال، کلیک ها، پیمایش، صفحات بازدید شده، استفاده از فیلترها، روشن/خاموش کردن عناصر سایت و غیره). این داده ها را می توان برای یافتن مناطق مشکل دار و کشف مواردی که می توان بهبود بخشید استفاده کرد.
از خود بپرسید چرا
با داشتن دادههای جمعآوریشده از بازدیدکنندگان، یافتن پاسخی برای این سؤال ضروری است که چرا کاربر این گونه رفتار میکند و غیر از آن رفتار نمیکند. این مرحله پلی را فراهم می کند که می تواند به بازدیدکننده کمک کند تا اقدامی را که به عنوان هدف تعیین کرده اید انجام دهد.
تست A/B
برای اطمینان از صحت آنالیز خود، تست A/B را انجام دهید. تغییرات را در زیر مجموعه ای از بازدیدکنندگان اعمال کنید تا ببینید آیا فرضیه شما کار می کند یا خیر.
گزارش
گزارشی تهیه کنید که شامل نتایج آزمایش، ایدهها و ریسکهای اجرای استراتژی و تغییرات احتمالی است که میخواهید امتحان کنید.
ایجاد تغییرات
متخصص سئو کیست؟
در دنیای دیجیتال امروز، رقابت برای دیدهشدن و جذب مخاطب بیشتر به یکی از چالشهای اصلی کسبوکارها تبدیل شده است. …
طراحی سایت حرفه ای
در دنیای دیجیتال امروز، داشتن یک وب سایت حرفه ای برای هر کسبوکاری ضروری است. طراحی سایت حرفه ای نه …
هوش مصنوعی گوگل (SGE)، تحولی در دنیای سئو
گوگل با افزودن قابلیت هوش مصنوعی به صفحه نتایج جستجو (SERP)، گامی تازه در جهت ارائه سریعتر و دقیقتر اطلاعات …
1 نظر ارسال شده