نحوه ارائه داده ها به یک مخاطب غیر حرفهای
هنگامی که تجزیه و تحلیل داده یا هر گونه اطلاعات فنی را به مخاطبان غیر فنی ارائه می دهید، ممکن است این کار کمی دشوار باشد.
شما باید به اجزای یک ارائه خوب به طور کلی فکر کنید، همچنین باید به این فکر کنید که چگونه موضوعات و اطلاعات پیچیده را ساده کنید و آنها را با مخاطب هدف خود بفهمانید.
اگر شما فردی هستید که تجزیه و تحلیل داده ها را به خوبی درک می کنید یا بسیار فنی هستید،این موضوع میتواند بیشتر برای شما چالش برانگیز باشد که چگونه ارائه خود را برای نیازهای مخاطبانی متفاوت از شما انجام دهید. نکات زیر برخی از نکات ارائه است که می تواند به طور کلی به شما کمک کند، که اراه بهتری در مورد مخاطبان غیر فنی داشته باشید.
نرم افزار ارائه مناسب را انتخاب کنید
نرم افزار ارائه می تواند تفاوت بزرگی در کیفیت ارائه شما ایجاد کند، و همچنین بهتر می توانید مفاهیم دشوار را به گونه ای که مخاطبان خود را درک کنند ارائه دهید. داشتن یک پلت فرم خوب برای ایجاد و ارائه نه تنها به شما کمک می کند تا با مخاطبان غیر فنی تعامل داشته باشید بلکه به شما در ارائه هر گونه ارائه برای هر مخاطبی کمک می کند. در زیر برخی از ویژگی هایی است که باید در نرم افزار ارائه به دنبال آنها باشید ذکر کردهایم.
- انتقال های جذاب: انتقال ها مهم هستند زیرا می خواهید مخاطبان خود را در طول این تغییرات درگیر نگه دارید.
- همنویسی همزمان: این ویژگی به این معنی است که اگر ارائه خود را با کسی به اشتراک بگذارید، آنها میتوانند سؤال بپرسند و نظر بدهند. شما باید به دنبال پلتفرمی باشید که به شما امکان می دهد سطوح مختلفی از دسترسی را برای همکاران مختلف فراهم کنید.
- ویدئو کنفرانس: اگر کنفرانس های ویدئویی دارید که بخشی از نرم افزار ارائه شما هستند، تجربه یکپارچه تری را برای شما به ارمغان می آورد.
مخاطب خود را بشناسید
ممکن است فکر کنید مخاطبان خود را فقط با درک این موضوع که آنها غیر فنی هستند، می شناسید، اما این تنها بخش کوچکی از داستان را بیان می کند. ممکن است در این پارامتر واریانس زیادی وجود داشته باشد، بنابراین نه فقط قبل از ارائه، بلکه زمانی که در حال ساختن ارائه خود هستید، روی شناخت مخاطبان خود کار کنید.
مصور سازی داده
مصور سازی دادهها میتواند یکی از مهمترین اجزای یک ارائه باشد، اما همچنین یکی از چالشبرانگیزترینها برای تطبیق با نیازهای مخاطبان شماست. چند نکته که در اینجا باید در نظر گرفته شود عبارتند از:
- مخاطبان شما چه تصمیماتی باید گیرند و در مقابل آنچه باید بدانند چه چیزهایی می دانند؟ شما باید بینشها و مصورسازی خود را طوری تهیه کنید تا به آنها کمک کنید تا تصمیماتی را که مسئول آن هستند بگیرند.
- چه مقدار متن را در مقابل گرافیک قرار میدهید؟ در این روزگار، که همه در تنگنای زمانی هستند، بهتر است ۸۰ درصد گرافیک در مقایسه با ۲۰ درصد متن یا حداقل چیزی نزدیک به این تخمین ها را هدف قرار دهید.
- ارائه جزوه هایی را برای تکمیل ارائه خود در نظر بگیرید. این به این معنی نیست که کپیهایی از ارائه کامل، احتمالاً مفید نیستند. در عوض، جزوه هایی ایجاد کنید که شاید ۵ یا بیشتر از مهمترین نکات ارائه شما را خلاصه کند.
چه نوع نمودارهایی بهتر کار می کنند؟
انواع خاصی از نمودارهایی که در یک ارائه مبتنی بر داده پیادهسازی میکنید بسته به مخاطبان شما و همچنین نوع اطلاعات ارائه شده متفاوت است.
به عنوان مثال، نمودارهای میله ای به عنوان راهی برای نمایش داده های انبوه و مقایسه داده ها در دسته های بزرگتر به خوبی کار می کنند. نمودارهای میله ای نیز برای مخاطبانی که هیچ پیشینه فنی ندارند بسیار قابل هضم هستند.
نمودارهای خطی می توانند کمی پیچیده تر باشند، اما اگر مخاطبان شما فنی نباشند، همچنان قابل اجرا هستند. نمودارهای خطی را می توان برای نشان دادن تغییر مقادیر در طول زمان استفاده کرد.
نمودارهای دایره ای لزوماً بهترین راه برای نشان دادن داده ها نیستند مگر اینکه این داده ها تا ۱۰۰ درصد جمع شوند. نمودارهای دایره ای نباید بیش از چهار دسته داشته باشند، و برای ارائه جزئیات زیاد خوب نیستند.
علاوه بر این، واقعاً هیچ دلیلی برای استفاده از نمودارهای سه بعدی وجود ندارد. آنها ارزشی به ارائه نمی افزایند، مگر اینکه ممکن است علاقه بصری بیشتری را به خود جلب کنند.
داستان سرایی کنید
هنگامی که ارائه ای را نمایش میدهید، حتی اگر پر از اعداد و داده ها باشد، باید خود را یک داستان سرا در نظر بگیرید. شما می خواهید یافته های خود را بگیرید و آنها را در چیزی منسجم با آغاز، میانه و پایان ببافید.
تجسم های خود را ساده نگه دارید و مطمئن شوید که با داستان کار می کنند تا یافته های کلی را ارائه دهند. از ابتدا تا انتها روی ارائه ها با یک جریان منطقی کار کنید و باعث نشوید که مخاطبان خود به نتیجه گیری برسند.
این نتیجه گیری ها در نهایت بخشی از داستانی است که شما می گویید. در نهایت، بیشتر ارائه ها به دلیل اطلاعات بیش از حد به جای خیلی کم، یکنواخت می شوند.
هر اسلاید را مرور کنید و مطمئن شوید که با داستان شما مطابقت دارد و چیزی را بیان می کند که مخاطب شما برای درک داستان باید بداند.

کاربرد هوش مصنوعی در ۲۰۲۴
هوش مصنوعی (AI) به عنوان یکی از فناوریهای پیشرو در دنیای امروز، نقش بسزایی در بهبود و تحول صنایع مختلف …

ChatGPT Edu هوش مصنوعی جدید OpenAI برای دانشگاهها و مدارس
مدل ChatGPT Edu به GPT-4o دسترسی دارد و در تفسیر متن، کدنویسی، ریاضیات و تحلیل دادهها نسبت به مدلهای قبلی …

عملکرد GPT-5 (جی پی تی ۵)میتواند شبیه یک «مغز مجازی» باشد
سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، اخیراً اظهار داشته است که مدل GPT-5 (جی پی تی ۵) میتواند عملکردی مشابه یک «مغز …